تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 30 مهر 99-راهبرد معاصر

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 30 مهر 99

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 30 مهر 99 اعلام شد و تغییرات لحظه ای قیمت خودرو موجب افزایش نگرانی در جامعه شده است. در این خبر تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو مهر 99 را مشاهده میکنید.
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۷ - ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 21
کد خبر: ۶۳۸۵۸
تعداد نظرات: ۶ نظر

به گزارش راهبرد معاصر طی ماه های اخیر قیمت خودرو افزایش نجومی داشته است و تغییر قیمت لحظه ای خودرو های سایپا و ایران خودرو موجب افزایش نگرانی در جامعه شده است. راهبرد معاصر در بسته خبری جدید خود تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 30 مهر  99 را بررسی میکند.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 30 مهر 99

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 30 مهر 99

 

قیمت خودرو امروز چهارشنبه 30 مهر 99 اعلام شد که براین اساس قیمت تعدادی از خودروهای داخلی به شرح زیر است:

* محصولات ایران خودرو

مدل خودرو قیمت اعلام شده توسط ایران خودرو (تومان) قیمت خودرو در بازار آزاد (تومان)
پژو 405 بنزینی GLX 85.560.000 216.000.000
پژو پارس سال 97.740.000 254.000.000
پژو پارس tu5 134.670.000 ----
پژو 206 تیپ 2 88.660.000 238.000.000
پژو 206 تیپ 5 104.790.000 303.000.000
پژو 206 صندوقدار V8 104.000.000 298.000.000
سمند ال ایکس 94.800.000 210.000.0000
سمند ال ایکس EF7 بنزینی 94.200.000 180.000.000
سمند سورن 100.650.000 275.000.000
رانا 93.140.000 253.000.000
هایماS7 توربو اتوماتیک ---- 660.000.000
پژو 207 i دستی 156.780.000 436.000.000
پژو 207 i اتوماتیک ---- 500.000.000
دنا ---- 330.000.000
دنا پلاس ---- 370.000.000

* محصولات سایپا

نام خودرو قیمت اعلام شده توسط سایپا (تومان) قیمت خودرو در بازار آزاد (تومان)
پراید X111 --- 140.000.000
پراید X131 --- 122.000.000
پراید X132 --- 124.000.000
تیبا X231 70.500.000 150.000.000
تیبا 2 77.800.000 161.000.000
ساینا 76.200.000 164.000.000
کوییک دنده ای 94.400.000 181.000.000
کوییک دنده ای دو رنگ (R) سفید_قرمز 101.600.000 191.000.000
سراتو --- 1.020.000.000
رنو ساندرو استپ وی --- 585.000.000

 

قیمت گذاری خودرو آزاد می شود؟

صنعت خودرو یکی از صنایع پر فراز و نشیب و البته با حاشیه در کشور است که هر ساله قیمت گذاری آن دست خوش تغییراتی می‌شود. چندین سال است که خودرو بر اساس قیمت گذاری دستوری، به فروش می‌رسد.

 

شورای رقابت که به عنوان نهاد اصلی در قیمت گذاری خودرو مشغول به کار بوده، بیش از ۱۰ سال است که فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده است. یعنی در اصل می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین اقدامات شورای رقابت، قیمت‌گذاری دستوری خودرو‌های داخلی و به عبارتی تعادل قیمت این خودرو‌ها است.


این نهاد در اصل با هدف تسهیل فعالیت بخش خصوصی در عرصه اقتصاد و همچنین کاهش ریسک این بخش شکل گرفت تا به نوعی انحصار بازار‌های رقابتی را کاهش و به تدریج از بین ببرند. به همین منظور، مرکز ملی رقابت بر اساس موضوع ماده ۵۳ اصلاح برخی مواد از قانون برنامه چهارم توسعه کشور و همچنین اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، تشکیل شده است.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 30 مهر 99

 

از سال ۸۸ این شورا فعالیت خود را تا بهمن سال ۹۷ ادامه داد تا وزیر وقت صمت آمد و پس از آن اعلام شد که شورای رقابت باید از قیمت گذاری خودرو خارج شود، پس از آن فعالیت این شورا متوقف شد تا اینکه زمزمه‌های بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری دستوری خودرو از نیمه دوم سال ۹۸ آغاز شد.


در آن بازه زمانی، بازار خودرو چندین شوک قیمتی را تجربه کرد تا بازگشت شورای رقابت قوت گرفت. این شورا وظیفه قانونی خود می‌داند تا در امر نظارت بر قیمت‌گذاری محصولات تولیدی دو خودروساز بزرگ کشور، ایران خودرو و سایپا را برعهده داشته باشد.

 

پس از آن شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو پرداخت تا اینکه کمیته خودرو، سازمان حمایت و شورای رقابت در اردیبهشت امسال جلسه‌ای برگزار کردند و در آن برای بازار خودرو تصمیم گرفتند تا در نهایت مبنی بر این شد که شورای رقابت به قیمت گذاری دستوری خودرو وارد شود و پس از آن قیمت‌های جدید به بازار اعلام شد.

 

اکنون چند روزی است که انتقادهایی بر قیمت گذاری دستوری خودرو وارد شده است. کمیته سیاست‌گذاری خودرو در جلسه اخیر خود تصویب کرد قیمت گذاری خودرو، تا زمانی که طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس نهایی شود، از شورای رقابت به سازمان حمایت مصرف کنندگان منتقل شود، دلیل این امر نیز افزایش زیان خودروسازان به‌ واسطه روند صعودی هزینه‌های تولید است.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 30 مهر 99

 

قیمت گذاری خودرو در زمین و آسمان مانده!

رضا شیوا رئیس شورای رقابت، در خصوص خبری مبنی بر اینکه آیا قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت منتقل می‌شود یا خیر، گفت: این خبر را شنیده ام که چنین تصمیمی گرفته شده است، همانطور که همه اطلاع دارند شورای رقابت بر اساس ماده ۵۸ اصل ۴۴، عمل می‌کند.

 

او بیان کرد: یعنی جزو وظایف شورای رقابت است که برای کالا‌های انحصاری و غیر انحصاری قیمت گذاری انجام دهد که هم اکنون نیز اینکار را انجام می‌دهیم، اما در این رابطه چند نکته خیلی خوب است تا بیان شود.


شیوا بیان کرد: در وزارت صمت از آن زمانی که ما در شورای رقابت فعالیت می‌کنیم، ۵ تا ۶ وزیر عوض شده است، هر وزیری که عوض شده است قصد دارد بازار خودرو را ظرف یک تا دو ماه سر و سامان دهند.


این مقام مسئول گفت: وضعیت بازار خودرو به این راحتی‌ها سر و سامان پیدا نمی‌کند چرا که ما کمبود تولید داریم، وزارت صمت باید تلاش کند تولید را افزایش دهد، باید سرمایه گذاران دیگر را تشویق کنند که در این بازار سرمایه گذاری کنند تا تولید خودرو افزایش پیدا کند.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 30 مهر 99

 

رئیس شورای رقابت تشریح کرد: با بالابردن قیمت به هیچ وجه نمی‌توانیم خودروسازان را از این وضعیت کنونی نجات دهیم، یک بار این اتفاق افتاد یعنی بهمن ۹۷ وزیر وقت صمت آمد بر اساس ابلاغیه سران قوا گفت شورای رقابت باید از قیمت گذاری خودرو خارج شود و ماهم چاره‌ای نداشتیم و از قیمت گذاری خارج شدیم، اما به مراجع قانونی شکایت کردیم، از بهمن ۹۷ تا اردیبهشت ۹۹ مجدد گفتند شورای رقابت باید به قیمت گذای خودرو برگردد و حق با شورای رقابت بود.

 

او افزود: اگر از بهمن ۹۷ که آن‌ها قیمت گذاری خودرو را به عهده گرفتند تا اردیبهشت ۹۹، وزیر صمت باید یک ارزیابی کند که وزارت صمت زمانی که قیمت گذاری را در دست گرفت، چیکار کرد؟ آشفته‌ترین وضعیت را در آن دوره داشتیم؟
این مقام مسئول گفت: در آن زمان بیشترین زیان را خودروسازان کردند. خود خودروسازان بیان می‌کنند بیشترین زیان را در آن زمان داشتند که قیمت گذاری خودرو دست وزارت صمت بود.

 

او ادامه داد: اگر می‌توانستند کاری انجام دهند همان زمان انجام می‌دادند، خود وزیر که کاری انجام نمی‌دهد، بلکه بدنه وزارت خانه است که انجام می‌دهد و اکنون بدنه تغییری نکرده است.


رئیس شورای رقابت ادامه داد: همین تئوری ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار را آن زمان هم مطرح کردند. در حال حاضر هم این پیشنهاد را مطرح کردند باید از آن‌ها سوال کرد که در آن زمان وزیر صمت همین آیین نامه را پیاده کرد پس چرا عملی نشد؟ چرا تولید افزایش نیافت؟

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 30 مهر 99

 

چرا بازار خودرو سر و سامان پیدا نکرد؟

او ادامه داد: اولا، چون قانون ما را موظف کرده است هیچکس نمی‌تواند هیچ مصوبه‌ای را تصویب کند که قدرت ما را بگیرند، مگر اینکه خود قانون گذار بیاید و بگوید که شورای رقابت شما دیگر وظیفه قیمت گذاری خودرو را ندارید و ماده ۵۸ را تغییر دهد بعد از آن فرموندن که به تایید سران ۳ قوه برسد.


رئیس شورای رقابت تشریح کرد: سران ۳ قوه هم در گذشته تایید کردند، اینها، چون قانون گذار بودند حتی سران ۳ قوه هم نمی‌توانستند قانون را تغییر دهند.

 

انتقاد وزیر صمت از قیمت‌های دستوری خودرو

با وجود اینکه شورای رقابت مدعی قیمت گذاری دستوری است، وزیر جدید صمت بر قیمت گذاری دستوری خودرو نیز گله‌هایی دارد.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 30 مهر 99

 

علیرضا رزم حسینی وزیر جدید صمت  با بیان اینکه قیمت‌های دستوری، صنعت خودرو کشور را با زیان هنگفت روبرو کرده است، گفت: با توجه نوع قیمت‌گذاری، شاهد سه نوع قیمت مصوب، تمام شده و قیمت بازار هستیم. در شرایط فعلی باید نقدینگی موجود به سوی بخش‌های مولد کشور هدایت و عطش بازار خودرو به شکل موثری کنترل شود.

 

زیان روز افزون خودروسازان با قیمت گذاری دستوری!

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ،  با انتقاد از قیمت گذاری دستوری خودرو، گفت: خودروسازان از سیستم قیمت گذاری دستوری و ثابت نگه داشتن قیمت در درب کارخانه تاکنون ضرر و زیان زیادی دیده اند چرا که تفاوت زیادی بین قیمت کارخانه و حاشیه بازار وجود دارد.

 

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو با تاکید بر اینکه خودروسازان در شرایط فعلی با کمبود نقدینگی مواجه هستند، گفت: ادامه دار شدن این روند در نهایت باعث تغییر روز افزون ضرر خودروساز‌ها و افزایش بدهی آن‌ها خواهد شد؛ ادامه دار شدن قیمت گذاری دستوری آینده خودروسازی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 30 مهر 99


نعمت بخش بیان کرد: زمانی که قیمت کارخانه تغییر پیدا کند، خودروسازان می‌توانند کیفیت و تنوع محصولات را توسعه دهند. درحالی که اکنون شاهد کیفیت معمولی در خودروها هستیم در حالی که می توانیم  کیفیت را با افزایش قیمت تغییر دهیم.

 

حالا در میان این اختلاف نظرها، قیمت‌های بازار افسارگسیخته‌تر از قبل شده و از طرفى کاهش عرضه خودروسازان نیز بر این آشفته بازار دامن زده است. در مجموع این اتفاقات باعث شده تا عده‌اى از آشفته بازار این روز‌های کشور سو استفاده کرده و از آب گل آلود ماهی بگیرند.
کارشناسان خودرو بر این باور هستند که باید قیمت گذاری خودرو آزاد و از طرف دیگر واردات خودرو هم آزاد شود، اینگونه اختلاف قیمت بین بازار و  کارخانه کاهش پیدا خواهد کرد.

 

خودروهای چند ۱۰ میلیاردی در بازار ایران

ممنوعیت واردات خودرو موجب شد تا شنیدن رقم های میلیاردی برای خودروهای وارداتی در بازار کاملا طبیعی باشد؛ اما تعیین قیمت های چند 10 میلیاردی برای برخی از خودروهای لوکس در بازار هنوز شوک آور است.
این ممنوعیت حتی سبب شده تا خودروهایی که در رده خودروهای لوکس قرار ندارند نیز با قیمت های میلیاردی کمی ارزان تر از خودروهای لوکس در بازار خرید و فروش شوند با این شرایط می توان گفت این روزها قیمت های چند میلیاردی تنها به خودروهای لوکس اختصاص ندارد و شرایط موجب شده تا تعداد زیادی از خودروهای وارداتی طعم میلیاردی شدن را بچشند.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 30 مهر 99

 

بنز AMG SLS؛ گران ترین خودرو در بازار

رصد بازار خودرو نشان دهنده آن است که در حال حاضر حداقل قیمت «بنز AMG SLS »عنوان بالاترین قیمت خودرو را یدک می کشد؛ این خودرو قیمتی حداقل در حدود 20 تا 30 میلیارد تومان میان خریدار و فروشنده معامله می شود اما قیمت آن قطعی نیست.اما دومین خودرو گران قیمت حاضر در بازار کشور به خودرو رنجور 2010 باز می گردد؛ خودرویی که به تعداد محدود در بازار وجود دارد و این امر موجب شده تا حداقل قیمت آن 18 میلیارد تومان باشد؛ البته در خصوص این خودرو نیز ذکر این نکته ضروری است که قیمت این خودرو نیز با توجه به تعداد اندک آن در بازار توسط خریدار و فروشنده تعیین می شود.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 30 مهر 99

 

پورشه و لندرور رقیب یکدیگر

خودروی های گران بعدی به دو خودرو BMW مدل 2012 M6 و لندرو ایووک باز می گردد. به گفته فعالان بازار خودرو در حاضر این خودرو با قیمت 18 میلیارد تومان در بازار بین خریدار و فروشنده قیمت می خوردند و در خصوص این دو خودرو باید این نکته را نیز در نظر گرفته که تعیین کننده نهایی قیمت این دو خودرو خریدار و فروشنده است.قیمت پورشه مدل 911 نیر در حال حاضر با قیمت حدود 12 میلیارد تومان میان خریدار و فروشنده تعیین می شود و لکسوس مدل LX 770 حداقل قیمتی در حدود 11 میلیارد تومان را به خود گرفته است. در خصوص قیمت های ذکر شده این نکته را باید در نظر گرفت که میزان کارکرد در تعیین قیمت نهایی خودروها بسیار تاثیرگذار است.

 

فروش فوق‌العاده خودروسازان با قیمت‌های قبلی به اتمام رسید

سهیل معمارباشی با اشاره به برگزاری فروش فوق‌العاده خودروسازان با قیمت‌های قبلی اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای رقابت تمام فروش فوق‌العاده‌ها از مهرماه باید با قیمت‌های جدید انجام می‌شد، اما به دلیل تاخیر بانک‌مرکزی در اعلام ضرایب تورم بخشی، این قانون در فروش فوق‌العاده امروز و دیروز خودروسازان اعمال نشده است.

 

مدیر کل صنایع حمل و نقل وزارت صمت درباره فروش‌های بعدی خودروسازان تاکید کرد: بر همین اساس فروش فوق‌العاده اخیر خودروسازان، آخرین فروشی بود که با قیمت‌های قبلی انجام شده و طبق مصوبه شورای رقابت در طرح بعدی قیمت‌ها به‌روز‌رسانی خواهد شد.
 
تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 30 مهر 99
 

قیمت‌های جدید خودرو روی میز شورای رقابت

وی همچنین درباره آخرین وضعیت تعیین قیمت‌های جدید خودرو بیان کرد: در حال حاضر بانک‌مرکزی تورم بخشی را به شورا اعلام کرده و خودروسازان منتظر تعیین قیمت‌های جدید از سوی این نهاد هستند.

 

کلمات کلیدی: قیمت خودرو
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
0
0
این دوشرکت مطمئن شدن که ملت ایران قدرت تشخیص ندارن و اصلا متوجه گرانی نیستن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
0
0
امیدوارم که این شورای رقابت به زمین گرم بخوره که فساد از روزی شروع شد که این شورای رقابت بنا شد شریک دزد ورفیق قافله بودن همیشه
سعید م
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
خدایی سایت شما فقط جهت تشویش اذعان عمومی بنا شده ، قیمت خودرو رو برعکس اعلام میکنید که بیشتر بازار رو ملتهب کنید .از خدا نشناس تر از شما وجود ندارد
اسماعیل سعادت
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
اگه برای مردم ارزش قائلید، واردات خودرو را بدون گمرک آزاد کنید، این دو تا از خودراضی هم یا کیفیت را ببرن بالا، یا جمعش کنن برن پی کارشون
قیس قلعه خندابی
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
واقعا تو یه کشور زندگی میکنیم که همه چیزش تو دنیا عجیب غریب وتک هستش قیمت ماشینی که تو کشورای دیگه ساخته میشه مثل بنز و بی ام و و هیوندا و.... قیمت کارخانه و بازار نه فقط تو کشوری که ساخته میشه بلکه تو کل دنیا بجز لیران قیمتش یکیه اونوقت ما نمیتونیم قیمت ماشینای ساخته شده کشور خودمونا قیمت بازار و کارخونه را تو یه حد نگه داریم یعنی چی ماشینی که تو کارخونه تواید میشه قیمتش مثلا ۷۰ میلیون تومنه تو بازار ۱۷۰ مبلیون تومن باید باشه به خدا من متوجه نمیشم این ماشین تو کارخونه ساخته شده یا تو بازار ازاد چرا باید قیمت کارخانه با بازار ازاد اینهمه فرق کنه
م س
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
بسمه تعالی
تنها راشکستن گرانی خودرو بازکردن ورو خودرو های خارجی با مالیات پایین وداشتن سیاست درهای باز تافشار در داخل کشور کم بشود.وبازار خودرو به تعادل برسد.هیچ راه وجود ندارد.یاگزینه دوم اجازه بدهند سپاه وارتش ودیگر اورگانها اجازه بدهند بصورت رقابتی در بازا به تولید خودرو باکیفیت تولید کنند .هم باکیفیت از خودرهای خارجی به رقابت به پردازند دراین صورت اشفته گی بازار خودرو برطرف و به تعادل برسد.درغیراینصور وضعیت همیشه به همین منوال ادامه خواهدداشت.
مثل کشور مالیزی وقتی یارانه ها را اجرای کرد.همه صنعت گران وخودروسازان وسیاست مداران وتولید کنندگان را دعوت کرد.وبه آنها اعلام کردوهشدار داد وظیفه دارید ظرف ۵ سال تولید و وصنعت خود رارشد وترقی وتوسعه و به صنعت خارج برسانی درغیراینصورت درهای باز می شود.وکالاهای خارجی وارد کشور میشود.چون یکی سیاست های غلط بعد اجرا شدن یارانه ها سیاست درهای بسته است.که فشار مضاعف به کشورومردم در ارزاق وغیره بوجودآورده است.باید ما تغییر وتحول داشته باشیم.از حالت ایستا خارج شویم.وبه پویایی وتغییر تحول واقعی برسیم.باید اجازه بدهیم خودروی خارجی وارد کشور بشودوهم ما دراین فرصت تکنوروژی آنهارا کپی برداری وتغییروتوسعه در صنعت خودرو کالاهای مردم ایجادکنیم.وبجای تولید انبوه وبی کیفیت خودرو وکالا روبیاوریم.به تولید کم وباکیفیت قدم برداریم.آرام به به صنعت خارج دست بیابیم.فعلابایددراین زمان گرانی ها کم بشود باید سیاست درهای باز وبازارچه های مرزی را فعال وکالا های خارجی با مالیات کم و۲درصد بجای مالیات ۳۰درصد وارد بازارچه های مرزی وداخل کشور شود.و وارد کنندگان وصادرکنندگان راتشویق کرد.دراینصورت دست انحصارطلبان وران خوران دلار۴۰۰۰ تونانی پشت صحنه گرانی دست شان کوتاه شود.باید بهمه کسانی سرمایه دارند می تواند فعالیت کننداجازه داد.نه افراد خاص و بدنه قدرت به همه کسانی می توانند.دراین عرصه خدمت کنند.تشویق کرد.وحالت انحصاری را ازچندافراد وابسته واندک گرفت وهمه امتیاز مساوی داد وتشویق کرد.نه عده ای با مالیات دودرصد واردکنند وعده ای که خوشمان نماید۳۰ درصد مالیات کمرکی بدهند درداخل ضررکنند.ونتوانند رقابت کنند.مثل بازار موز یکی فلج شودو سود نمی برد وکالا یش فاسد مشود.ویکی بازاررابدست وسودکلان میبرد.انشاء الله یک روزی دست مافیای پشت پرده بدست سپاه مخلص امام زمان ریشه کن خواهدشد.
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار